Monday, 26 January 2015

Bagaimana blog membantu dalam pemasaran produk




Teks: Eko Salina

Gambar: Carian Google


Eh! Tahu pasal Facebook tak? 


Sebut Facebook sahaja, sudah pasti ramai kalangan kita mempunyai akaun Facebook. Facebook merupakan salah satu media sosial yang tidak dikenakan apa-apa bayaran apabila kita mempromosikan sesuatu barangan. Bagi kalangan usahawan, Facebook merupakan medium paling popular untuk mempromosikan produk mereka. Apatah lagi ianya percuma. Ada juga di kalangan para suri rumah sepenuh masa menggunakan medium ini sebagai perniagaan online. Syukur alhamdulillah, sekurang-kurangnya ada tempat kita untuk memasarkan produk secara percumakan apatah lagi bagi suri rumah sepenuh masa.


Namun begitu, selama mana kita hendak bergantung pada Facebook sahaja. Adakah selamanya Facebook menawarkan khidmat percuma? Kita pun tidak pasti apa yang akan terjadi pada masa akan datang. Sebagai persediaan kita juga boleh menggunakan blog sebagai medium untuk memasarkan produk kita ataupun kita boleh menyampaikan ilmu serta berkongsi cerita kepada pembaca. Untungkan?  Melalui penulisan yang mana dapat memberi manfaat kepada pembaca secara tidak langsung dapat memberi sedikit saham akhirat kepada kita. Apa yang perlu kita lakukan hanya dengan latihan menulis secara konsisten di blog kita sendiri. Dengan penulisan yang berterusan ia memudahkan nama blog kita berada di carian google. 


Sebagai pengguna kita haruslah kreatif dalam menggunakan aplikasi medium sosial ini. Gunakanlah secara positif agar dapat memberi impak yang besar terhadap penjualan kita. Facebook merupakan salah satu platform untuk memperkenalkan produk sendiri kepada sahabat handai ataupun kenalan di Facebook dan melalui blog, kita dapat bercerita dan berkongsi tentang sesuatu produk itu. Sudah pastinya kita tidak dapat menulis dan berkongsi dengan panjang lebar tentang kebaikan sesuatu produk di Facebookkan. Dengan adanya blog, secara tidak langsung kita dapat 'link' kan blog kita ke Facebook.  


Melalui blog saya, seorang pembeli dari Serawak telah membeli Lulur Tradisional. Ini menunjukkan bahawa blog juga memainkan peranan dalam memasarkan sesuatu produk. Alhamdulillah, bersyukur kepada Allah kerana rezeki ini datang tanpa diduga. Walaupun blog ini dibina akhir pertengahan tahun 2014, namun impaknya dapat dilihat dengan cepat. Sebenarnya tidaklah terlalu sukar untuk menyiapkan sebuah blog, namun sekiranya tiada kesungguhan dan tindakan ianya tidak akan menghasilkan apa-apa, apatah lagi untuk menjana pendapatan.


Selain daripada itu, dengan bantuan dan sokongan dari Akademi Bekerja di Rumah (ABDR), sedikit sebanyak dapat membantu aliran trafik ke blog saya. Dengan adanya gurulah, blog saya mempunyai borang tempahan untuk memudahkan lagi urusan pembelian secara online. Senangkan kalau kita berguru. Sebenarnya berjemaah itu lebih baik dari berseorangan. 


Ada pepatah mengatakan,



"If you want to go quickly, go alone. If you want to go far, go together".





Pst pst pst..Akademi Bekerja di Rumah tu buat apa iyea?


Nak tahu jawapannya.  Jom klik DI SINI 



Notakaki: Terima kasih iyea kepada yang sudi singgah di blog saya :)








No comments:

Post a Comment