Urus Wang Anda

by - 12:42



Hai Semua, 

Kali ini kita bercerita tentang tabungan. Bagi yang belum tahu berapakah yang perlu diketepikan untuk simpanan, dicadangkan adalah sebanyak 20% daripada gaji bulanan kita. Sebenarnya ia bukanlah hanya simpanan untuk persaraan sahaja malah perlu diambil kira simpanan 6 bulan gaji sebagai 'emergency fund'. Kenapa ya? Kita tidak tahu apa yang akan berlaku pada masa akan datang. Contohnya, jika berlaku retrenchment di tempat kerja. 

Dengan adanya duit simpanan ini, sekurang-kurangnya dapat menampung kehidpan kita untuk tempoh 6 bulan sementara mencari pekerjaan lain. Apabila dah mencukupi boleh la membuat simpanan untuk persaraan atau pun pendidikan anak-anak pula.

Sebenarnya orang berjimat pun masih boleh berhibur. Cumanya berpada-padalah. Kata orang ukur baju di badan sendiri. Usah berlebihan.

Masa yang dah berlalu kita tak boleh nak ubah namun masa hadapan kita masih boleh rancang.
Kalau diikutkan tidak perlu pun tunggu gaji yang banyak. Yang penting bagaimana kita uruskan duit yang kita perolehi.  Jika tidak di mulakan sekarang, belum tentu akan datang pun akan menyimpan juga. Mula dari sekarang dan buat lah tabungan walau sedikit, lama-lama akan jadi bukit.

Katakanlah hanya menyimpan RM100 sebulan pun boleh jadi RM20,000 - RM50,000 !!

Tempoh simpanan: 10 - 15 tahun
Nak tahu bagaimana caranya:
Wasap 017-240 8646 untuk info lanjut.

You May Also Like

0 comments