Saturday, 19 December 2015

Khasiat Bayam Untuk Diet, Kulit dan Ibu Hamil


Sumber: Disehat.com
BAYAM 
Adakah kita masih ingat dengan kartun Popeye yang menjadi kuat setiap kali memakan bayam? Tidak dinafikan bayam ialah sayuran yang padat dengan khasiat kesihatan! Mengandungi flavonoid yang berfungsi sebagai anti oksidan & anti inflamasi untuk meningkatkan kuasa sistem imun. Kaya dengan pelbagai vitamin & mineral seperti zat besi yang dapat membantu mengatasi masalah anemia & keletihan serta kalsium & magnesium untk pembentukan tulang & gigi yang kuat.
Zat besi dalam bayam sangat baik untuk menambah tenaga dan juga membantu melancarkan metabolisme dalam tubuh. Manfaat bayam untuk tubuh sangatlah banyak, dari mulai panca indra sampai manfaat untuk organ dalam tubuh. 

Khasiat Bayam Untuk Diet, Kulit dan Ibu Hamil serta Bayi
Bayam tidak hanya mengandungi banyak zat besi saja tapi juga mengandungi vitamin yang baik untuk kesehatan terutama untuk Ibu dan anak. Berikut manfaat sayur bayam untuk kesehatan Ibu dan Anak.
1. Menurunkan berat badan
Kandungan serat dalam bayam lebih dari 20 persen dan sangat baik untuk membantu menurunkan berat badan. Manfaat bayam untuk diet dapat memenuhi serat dalam tubuh dan mengurangi nafsu makan. Serat dalam bayam juga boleh melancarkan metabolisme dalam tubuh. Manakala untuk diet, bayam boleh dijadikan sayuran wajib ataupun dibuat untuk jus yang dicampur dengan madu atau susu.
2. Baik untuk kesihatan mata
Bayam mengandungi banyak kalium dan juga zat besi yang sangat baik untuk kesihatan mata. Zat besi dan juga vitamin A yang terdapat dalam bayam boleh menjernihkan mata dan juga membuat mata lebih sihat. Bayam yang dimakan setiap hari dapat mencegah penyakit mata, seperti rabun ataupun katarak.
3. Menjaga kelembaban kulit
Bayam mengandung vitamin A yang sangat banyak, vitamin A inilah yang dapat membantu menjaga kesihatan kulit. Manfaat bayam untuk kulit iaitu dapat menjaga kelembapan kulit. Selain itu, bayam juga dapat menghilangkan jerawat dan juga sebagai anti ageing. Memanfaatkan bayam untuk kesihatan kulit dapat dilakukan dengan dua cara, iaitu dengan mengkonsumsinya secara langsung dan juga dijadikan sebagai masker atau lulur.
4. Untuk kesihatan otak dan tulang anak
Bayam juga sangat baik untuk kesihatan anak dan bayi. Manfaat bayam untuk bayi dan anak diantaranya ialah dapat meningkatkan kecerdasan anak. Selain itu, kandungan kalium dan juga zat besi dalam bayam sangat baik untuk pertumbuhan dan pengembangan tulang untuk anak. Pada masa pertumbuhan, anak memerlukan banyak zat besi dan kalium. Dengan mengkonsumsi sayur bayam ini dapat membantu perkembangan otak dan tulang anak.
5. Menurunkan tekanan darah
Tidak hanya baik untuk anak dan bayi, bayam juga sangat baik untuk dikonsumsi oleh ibu hamil. Manfaat bayam untuk Ibu hamil yaitu dapat menurunkan tekanan darah tinggi. Risiko tekanan darah tinggi pada ibu hamil sangat tinggi. Dengan banyak makan sayur bayam, ia dapat menurunkan risiko tekanan darah tinggi pada Ibu hamil.
Bayam memang sangat banyak manfaatnya tapi untuk orang yang berusia 30 tahun keatas dianjurkan untuk tidak mengkonsumsi bayam terlalu banyak kerana dapat mengakibatkan 'nyeri sendi'.

Persoalannya di sini, adakah anak-anak kita senang makan sayur?

TINGKATKAN PRESTASI ANAK ANDA!!


Diformulasikan dengan:-
Makanan sunnah seperti Kurma, Madu, Kismis, Delima, Minyak Zaitun, Gingko, Buah Tiin, Garam Bukit, Habbatus Sauda, Air Zamzam, Za'faran, Gam Arab dan tambahan Badam, Pegaga dan Bayam.
Dengan adanya Qaseh Junior sedikit sebanyak dapat membantu ibubapa di luar sana yang menghadapi masalah dalam memberi makan sayur kepada anak-anak. Tidak rugi memberi qaseh junior kepada anak-anak kita kerana ia dapat mencerdaskan minda, meningkatkan sistem imun untuk perlindungan jangkitan penyakit, dapat menambahkan selera makan anak (Insya Allah) dan pelbagai lagi khasiat.
Anak saya dah cuba, anak anda bila lagi?
Harga:
Semenanjung RM61.00
Sabah/Sarawak RM71.00
(Tidak termasuk kos penghantaran)

Hubungi 017-240 8646 untuk tempahan.
Facebook: Eko Salina
Email: ekosalina@gmail.com



No comments:

Post a Comment