Panduan Bisnes buat suri rumah dan suri bekerjaya

by - 13:59

Teks: Eko Salina Kasman



Assalamualaikum dan salam ukhuwah,


Kita bersiaran lagi setelah beberapa minggu menyepikan diri dari blogging.


Ok, kali ni kita bercerita sedikit tentang panduan buat suri yang ingin memulakan sesuatu perniagaan apatah lagi bagi suri rumah atau suri bekerjaya yang ingin menjadikan perniagaan kalian sebagai pendapatan sampingan.


Ianya berdasarkan kepada pengalaman daku sendiri, kita gunakan modal yang kecil dahulu dengan apa yang ada. Tidak perlu mengeluarkan modal yang besar dengan harapan akan mendapat keuntungan yang besar. Walaupun bermodalkan modal yang besar tetapi tidak tahu urus kewangan pun tidak guna jugakan. Oleh itu ilmu juga penting dalam mengendalikan sesuatu peniagaan waima sekadar perniagaan kecil-kecilan. Dengan kecil-kecilan ini kita hasil kan secara besar-besaran. Insha Allah, mudah-mudahan cita-cita kalian akan tercapai. Amin.


Dengan kecanggihan teknologi, kita boleh lah mulakan perniagaan kita dengan kemudahan media sosial yang ada. Gunakanlah sebaik mungkin media sosial ini untuk memasarkan produk keluaran kita sementara ianya percuma. Media sosial ini termasuklah blog, facebook fanpage, instagram dan lain-lain lagi yang mana kebanyakan masayarakat sekarang mempunyai akaun facebook sendiri. Kita ambillah peluang yang ada untuk kembangkan perniagaan kita. Dah jimatkan! Tidak perlu sewa kedai dan mengeluarkan ratusan wang untuk tujuan promosi.


Dalam melakukan sesuatu perniagaan, menulis juga dapat memberi impak yang besar dalam perniagaan kita. Bagaimana cara kita menulis juga mempengaruhi jualan seharian. Tidak semestinya setiap hari kita perlu mempromosikan produk kita, dengan penulisan juga kita boleh berkongsi kebaikan produk yang hendak dijual, berkongsi pendapat bersama-sama kenalan kita, memberi inspirasi dan motivasi juga apa-apa perkongsian kepada orang ramai. Ini secara tidak langsung kita dapat sedikit saham akhirat dari perkongsian kita apatah lagi untuk manfaat bersama.



Memulakan perniagaan pasti akan mengeluarkan sedikit modal, kita perlulah menekankan cara pengurusan aliran tunai kita agar tidak bercampur aduk dengan duit seharian kita. Walaupun berniaga secara kecil-kecilan seseorang itu haruslah mengetahui pendapatan dan juga perbelanjaan. Setiap duit keluar masuk hendaklah direkodkan agar tiada ketirisan wang berlaku. Kalau tidak kita juga akan rugikan. Kita tidak tahu mana perginya jumlah wang kita yang telah dibelanjakan. Tidak perlu terlalu detail tetapi memadailah untuk kita mengasingkan wang untuk kegunaan sendiri dan juga untuk berniaga selain daripada merekod aliran wang kita. Segala resit, inbois, penyata bank dan dokumen yang berkaitan hendaklah disimpan di dalam file khas agar memudahkan kita untuk membuat rujukan.


Disiplin juga perlu dalam memulakan sesuatu perniagaan. Untuk menjadi seorang usahawan yang berjaya perlulah ada sikap yang tidak pernah putus asa, sabar, bersungguh-sungguh dan yakin bahawa Allah jualah pemberi rezeki kepada kita. Allah tempat kita meminta dan mohon pertolongan agar apa jua yang kita lakukan mendapat keredhaan darinya.


Sebagai permulaan, bagi yang baru hendak memulakan perniagaan, ilmu juga perlu ada agar kita tidak tersasar dari landasan yang sebenar.


=====================================

Promosi Akademi Bekerja Di Rumah Bulan Mac 2015
=====================================



PROMOSI EBOOK MAC 2015 : 3 EBOOK PADA HARGA RM50 (HARGA SEBENAR RM100)
- Ebook Surirumah Juga Boleh Berbisnes
- Ebook Super WAHM Supermom
- 101 Idea Home Based Bisnes

SIAPA YANG HARUS MEMILIKI EBOOK INI?

>>> Mereka yang mahu menambah pendapatan sampingan dengan berniaga
>>>Surirumah yang nak tahu cara berniaga online hanya dari rumah
>>>Surirumah yang ada 1, 2, 3 atau lebih anak dan mahu belajar urus diri & keluarga supaya lebih terurus
>>>Mahu baca kisah motivasi mereka yang telah berjaya berniaga dan menguruskan rumahtangga
>>>Mahu tahu cara mudah berniaga melalui platform online

Boleh WA 017-240 8646  atau ke borang tempahan bagi yang berminat iyea.

You May Also Like

0 comments