Tuesday, 16 December 2014

Ku harapkan panas sampai ke petang rupanya hujan di tengahari



Teks:  Eko Salina Kasman

Gambar: Carian Google








Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Menemui kembali para pembaca. Eh ada ke. Hehe. Lama rasanya tak update blog ni, dek kerana jiwa kacau, gundah gulana, fikiran rungsing dan hati berbelah bahagi.  Itulah yang terjadi dalam hidupku beberapa minggu yang lepas. Sehinggakan untuk 'update' blog pun tidak ada mood dan boleh dikatakan daku ketandusan idea untuk menulis.  


Okeyyy, kita lupakan segalanya.  Latih diri untuk bertenang dan terus berikhtiar tanpa rasa erti putus asa.  Begini lah rupa nya rasa apabila syarikat offer VSS dalam bahasa melayu pemberhentian secara sukarela. Ku sangkakan panas hingga ke petang rupa-rupanya hujan di tengahari. Ini disebabkan syarikat ingin mengurangkan pekerja dan melakukan perstrukturan organisasi. Pastinya daku menerima tempias ini walaupun department kami bukanlah department hot untuk ditutup namun setelah berbincang dengan En Suami dan memikirkan baik dan buruknya maka daku mengambil keputusan untuk mengambil VSS ini.







Bermulalah episod baru sebagai suri rumah sepenuh masa.  Dalam kata lain 'kitchen manager'. Huhu. Memang pada awalnya daku merancang untuk menjadi suri rumah sepenuh masa tetapi tidak sangka pula terjadi dalam masa yang terdekat. Segalanya telah ditentukan, kita hanya merancang dan Allah yang menentukannya. Hendak kata tiada komitmen sendiri, tidak juga. Masih ada hutang yang belum dilangsaikan. Menyesal? Keputusan sudah dibuat. Perjalanan hidup masih jauh. Daku harus pandang ke hadapan. Daku yakin dan percaya kepada Allah dan percaya rezeki itu ada di mana-mana. Kita tidak pernah tahu bila datangnya, ia seperti panas dan hujan.


"Dan Dia memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya. Dan sesiapa bertawakal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan-Nya. Sesungguhnya, Allah telah mengadakan ketentuan bagi setiap sesuatu". 
(Ath-Thalaq 65: 3)


Apapun keputusan yang dibuat, kita haruslah tabah dalam mengharunginya. Setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya, sama ada kita tahu atau tidak tahu dan yakin bahawa setiap ujian itu terselit kebaikan yang banyak. Semoga daku akan lebih tenang dan diberi kekuatan dalam menghadapi hari-hari yang mendatang.


2 comments:

  1. Xpe KAK ngah...rezeki Ada dimana2....welcome to the club..club surirumah ..hi...hi...;)

    ReplyDelete
  2. Hehe..inshaallah..betul tu, rezeki Allah itu luas..

    ReplyDelete