Friday, 26 December 2014

Banjir Luar Biasa di Pantai Timur




Gambar: Banjir di Kelantan



Assalamualaikum wbt,


Hari ini 26.12.2014. Tika ini cuaca yang amat mendamaikan. Apatah lagi penghujung tahun merupakan musim tengkujuh.


Penghujung 2014 memberi seribu satu macam cerita. Pelbagai episod yang dilakarkan. Ada cerita suka dan duka. Disebalik kegembiraan kita ada juga kedukaan yang dialami oleh beribu orang apatah lagi musibah ini datang tanpa diduga. Tiada kata yang dapat dilafazkan. Saat kita selesa di rumah hampir puluhan ribu jiwa kesejukan, ketakutan dan kelaparan. Subhanaallah, sedih rasanya apabila melihat senario ini.


Takziah buat mangsa banjir di Pantai Timur. Allahhuakbar, berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul. Allah tidak akan jadikan semua ini kecuali pasti ada hikmahnya, semoga mangsa banjir ini diberi kekuatan, kesabaran, semangat yang kuat dan ketabahan dalam mengharungi dugaanMu ini Ya Allah. 


Sempena bulan maulid ini, marilah kita banyakkan berselawat disamping mendoakan dan membantu saudara mara kita yang ditimpa ujian. Semoga urusan mereka juga dipermudahkan dan dijauhkan dari segala kesulitan.




Doa mohan elak banjir dan ketika banjir.


Apa yang berlaku itu adalah atas kekuasaan Allah. Kita tidak mampu untuk menolak dengan ketentuan ini. Walau setinggi manapun teknologi dan kekayaan yang kita ada kita tidak mampu untuk melawan kebesaran Allah. Semoga musibah yang datang ini dapat memberi pengajaran buat kita semua agar kita tidak terus alpa dengan nikmat dunia dan kita hendaklah sentiasa dekat pada Nya serta sentiasa bersyukur dengan nikmatnya.


Wallahualam

No comments:

Post a Comment