10 Inisiatif dan Kreatif untuk Bersedekah.

by - 17:54






Bismillahirrahmanirrahim,



Rasulullah s.a.w. Bersabda yang bermaksud: “Tidak akan dikurangi harta dengan sebab bersedekah, Allah tidak menambah keampunan seseorang hamba melainkan seseorang itu ditambahkan dengan kemuliaan. Tidaklah seseorang itu merendah diri kerana mengharapkan keredhaan Allah melainkan akan diangkatkan darjatnya.” (Riwayat Muslim)


Kita dianjurkan bersedekah setiap hari. Berdasarkan sebuah hadis, Rasulullah s.a.w menerangkan pada setiap awal pagi, ketika terbit matahari ada dua malaikat menyeru kepada manusia di bumi.


Yang satu menyeru, 'Ya Tuhan-Ku, kurniakanlah ganti kepada orang yang membelanjakan harta kepada Allah.' Yang satu lagi menyeru, 'Musnahkanlah orang yang menahan hartanya (kedekut)'. (Riwayat Muslim)









10 Inisiatif dan Kreatif untuk Bersedekah.

1.  Belilah beberapa buah kerusi atau bangku dan diletakkan di dalam masjid. Supaya dapat digunakan orang memerlukan sewaktu ingin bersolat

2.  Letakkan sedikit makanan kucing dan semangkuk air di luar rumah untuk kucing-kucing yang datang.

3.  Sentiasa sediakan wang kecil di dalam dompet untuk diberikan kepada mereka yang memerlukan.

4.  Jika hadir dalam acara keramaian (keluarga atau sahabat), belilah sekotak dua air mineral. Niatkan sedekah kepada orang yang memerlukannya.

5.  Belilah al-Quran dan letakkan di surau atau masjid. Bayangkan betapa banyaknya pahala yang diperolehi jika ada yang membaca al-Quran tersebut.

6.  Ketepikan sedikit gaji untuk disumbangkan kepada anak yatim dan orang miskin.

7.  Sekiranya membeli barang daripada peniaga-peniaga kecil, kemudian peniaga tersebut mengembalikan wang baki, biarkan wang baki itu sebagai sedekah kepadanya.

8.  Berikan perasaan gembira dengan senyuman mahupun doa ikhlas kepada setiap orang terutama yang ditimpa kesedihan.

9.  Sedekahkan al-Fatihah kepada kedua ibu bapa, keluarga, sahabat dan kenalan.

10. Bersedekah dengan cara melemparkan senyuman kepada orang yang ditemui, memberi salam dan bertutur dengan ucapan yang baik.

(Sumber: Lembaga Zakat Selangor)

Di sini dapat simpulkan bahawa maksud sedekah ini amatlah luas. Ianya bukan sekadar pemberian wang, makanan atau pakaian sahaja. Namun ianya terlalu luas yang mana sekiranya kita memberikan pertolongan dan bantuan kepada yang meminta bantuan dan dapat mengembirakan mereka juga dikira sebagai sedekah. Dengan amalan sedekah ini, ia dapat memberi keberkatan yang berpanjangan.


Setiap pemberian sedekah akan diberikan ganjaran pahala sekiranya kita lakukan dengan hati yang ikhlas iaitu kerana Allah semata-mata. Bahkan fadhilat atau kelebihan bersedekah adalah meliputi dunia dan akhirat.






You May Also Like

0 comments